Není to žádné tajemství. Firmy si začínají uvědomovat důležitost toho být online. A nejen na sociálních sítích.

COVID19 byl jen posledním fouknutím do rozžhaveného uhlí. E-learning byl populární již před pandemií. Ta se však objevila jako dobrý důvod, proč se do něj pustit naplno.

„Neučil bych se nebo se nemohl učit to, co by nezasáhlo můj rozum, představivost nebo zájem.“ – Winston Churchill

A právě to jsou emoce, které správně designovaný e-learning dokáže vyvolat.

Jaké jsou hlavní výhody

1. Lepší dostupnost vzdělávání

Online kurzy mají velmi flexibilní rozvrh. Studenti nemusí sledovat přednášku v reálném čase, ale mohou si její nahranou verzi prohlédnout kdykoli uznají za vhodné.

Spustit se dá prakticky na čemkoli. Počítač, notebook, tablet nebo mobil. Stačí mít připojení k internetu. Student může na e-learning v kavárně, kde si u něj vychutná voňavou kávu po ránu, nebo využít přebytečného času při cestě vlakem.

Výhody a nevýhody e-learningu pro firmy

2. Menší starosti s organizací

Zorganizovat školení krade drahocenný čas. S e-learningem nemusíte řešit pronájem školicích prostor, prostředků a zařizování dopravy.

Lektor nemusí opakovat stejné věci pro různé skupiny zaměstnanců. Místo toho se může věnovat své práci a podávat rady individuálně.

3. Studium vlastním tempem

Pokud studentům nestanovíte na dokončení kurzu, může studovat libovolně. Je pouze na něm, jak si uzpůsobí studium. Není závislý na školení v daný den a nemusí se přizpůsobovat skupině lidí.

Zaměstnanec ocení určitou část svobody a volby, kterou mu tím poskytnete. Může studovat svým tempem, kdy chce, a když to potřebuje.

4. Interaktivní forma vzdělávání

S e-learningem si můžete hrát. Doslova. Obsah můžete připravit v různých formách a rozdělit do malých, snadno uchopitelných lekcí.

Zájem studenta můžete vyvolat zvukem, obrázky, videi, simulacemi, kvízy a hodnocením. Různé typy obsahu stimulují mozek a vtáhnout studenta do učení. Vypracování kvízů a získávání bodů udrží jejich pozornost.

Výhody a nevýhody e-learningu pro firmy

5. Snížení časové náročnosti pro lektory i studenty

Čas trávený opakováním obsahu v učebnách mohou lektoři nyní využít k aktivní tvorbě obsahu a přípravě materiálů pro nové kurzy. Díky snadné aktualizaci stačí novinky či změnu informací pouze přidávat do vytvořených kurzů.

Zaměstnanci mohou studovat pravidelně a kdy chtějí. Nestráví tak celý den zavřeni na školení a neztrácí čas cestováním.

6. Nižší náklady na školení

Jednoduše. E-learning šetří čas. A čas jsou peníze. Náklady na provoz jsou nízké. Ušetříte za případný pronájem učeben a minimalizujete dopravu.

Stejně tak získáte více času zaměstnanců na práci a nebudete zatěžovat lektory, kteří budou mít prostor na individuální konzultace.

Jaké jsou nevýhody

1. Ne každému online vzdělávání sedí

Kdo jsou vaši zaměstnanci? Určitě víte, jaké ročníky u vás pracují a jak zvládají technologie. Starší generace může mít s tímto typem studia problémy. Pokud však i přesto trváte na e-learningu, udělejte jako první hromadné školení, jak s ním pracovat.

Samozřejmě můžete kombinovat e-learning s osobním školením a nabídnout tak více forem. Někomu prostě při studování více vyhovuje kontakt s ostatními lidmi.

Nedělejte rozhodnutí na základě vlastních myšlenek. Zeptejte se svých zaměstnanců, co by doopravdy chtěli.

Výhody a nevýhody e-learningu pro firmy

2. Méně okamžité zpětné vazby

Lektor nevidí reakce studentů. Nedokáže vyčíst mimiku a poznat, zda zaměstnanec všemu rozumí nebo ne. Nemůže tedy reagovat na situaci, jelikož o ní nemá povědomí. Zaměstnanec může být zdrženlivý ke psaní lektorovi.

Je potřeba studentům vysvětlit, že se mohou ptát a obsah se pravidelně aktualizuje a není konečný. Každá poznámka může pomoci k lépe pochopitelnému tématu. Ukažte studentům, jak vás kontaktovat a že jste otevřeni otázkám.

3. Potřebujete mít vlastní platformu

Počáteční investice bývá vyšší. Vyberete systém a musíte vytvořit obsah. Zvolit jednotlivé kurzy, nadesignovat je, sehnat všechny potřebné dokumenty a lektory. To jsou první kroky, které vás budou stát peníze.

Na tvorbu kurzu nemůžete využít již existující PDF či PowerPoint dokument a pouze je nahrát do systému. Jsou to materiály, ze kterých můžete čerpat při tvorbě kurzu, který se snažíte udělat atraktivním pro studenty.

E-learning je investicí do budoucna. Jakmile vytvoříte základní obsah, můžete s ním libovolně pracovat a aktualizovat ho.