V dnešním světě je obzvlášť kladen důraz na to, jak nejlépe sdílet informace a jak nejvíc zasáhnout uživatele. Přemýšleli jste ale někdy o typografii jako o komunikačním médiu?

Typografie a její design je všude kolem nás a ať chceme nebo ne, ovlivňuje nás každý den. 

Pojďme se společně vysvětlit, co to je typografie a kde se vlastně vzala.

Co je typografie

Typografie je estetický styl, který nám pomáhá uspořádat důležité sdělení ve zprávu, které je nejen čitelná, ale také esteticky zajímavá. Stejně jako výběr barev či obrázku, je správný výběr písma důležitou součástí obsahu zprávy, kterou chcete sdělit světu.

Typografie nechce od designera, aby vytvářel nový font, ale aby pracoval s již existujícími fonty a svou volbu sladil s grafickou úpravou. Jeho cílem je začlenit informace do kontextu, v nímž komunikace probíhá.

Toto všechno ovlivňuje úspěšnost a přesvědčivost celé komunikace.

Kde se vlastně vzala?

Typografie je známa už do starověku. Touha člověka po sobě zanechat nějakou zprávu je známa už z dob pravěku, kdy byla spojena hlavně s obrazem.

První písma nebo spíše piktogramy se začaly objevovat se vznikem prvních velkých civilizací, ať už jsou to Sumerové (klínové písmo na hliněných destičkách) nebo Egypťané (hieroglyfy na papyru).

Prvním velkým počinem na evropské půdě bylo zavedení karolínské minuskuly římským císařem Karlem Velikým. První knihy se až do 15 století dělali ručně a vyžadovala to obrovskou trpělivost a čas. Díky vynálezu Johannese Gutenberga v 15. století se spustila revoluce ve vývoji typografie. Vynález knihtisku spustil hromadnou výrobu knih a větší zájem o typografii.

V současnosti můžeme pozorovat příklon k softwarové typografii. Přesto zůstává pár nadšenců, kteří jsou ochotní pokračovat v tradiční strojové typografii.

Pozdější portrét Johannese Guteneberga, který nezachycuje jeho věrnou podobu.

Typografie a její vliv na nás

Důležitým pravidlem typografie jsou čitelnost a emoce. Pokud chcete zaujmout diváka, měla by vaše zpráva zahrnovat informace a tom kdo jste, co děláte a proč by se měl o vás zajímat. Pokud jste splnili první část, tak teď přicházejí na řadu emoce a ty zmiňuje mnoho výzkumů.

Agentury zkoušejí testovat například online bannery na respondentech. Vezmou stejný obrázek a sdělení, které napíší v různě zvolených fontech. Pak sledují, která zvolené písmo má větší klikatelnost. Už z tohoto pokusu je zřejmé, že typografie má veliký vliv na úspěšnost realizovaných kampaní.

Grafici se v typografii dobře orientují a dokáží intuitivně vybrat font vhodný k vaší komunikaci.

Jaké jsou trendy v typografii

Trendy v typografii jsou rozhodně pestré. Každý obor se může vybrat typického zástupce, který ho na první pohled dokáže vymezit vůči ostatním.

Zatímco některé odvětví rádo používá nové fonty, jiné se zase snaží modernizovat zastaralé fonty a přetvořit je pro současný svět.

1. Patkové písmo

Ačkoli dnes tíhneme spíše k písmům bezpatkovým, písmo patkové zažívá znovuzrození ve všech oblastech. Nejvíce je patrný ve webovém designu.

Patkové písmo je často spojováno s historií a literaturou a proto se skvěle hodí k vyprávění příběhů. Je v něm patrná určitě spojitost s minulostí, kdy svět ještě nebyl tolik digitální.

Obvzlášť oblíbené u patkového písma jsou kontrastní patky. Zajímavým příkladem můžou být fonty: Rockwell, Hatch, nebo Operetta.

Obvzlášť oblíbené u patkového písma jsou kontrastní patky. Zajímavým příkladem můžou být fonty: Rockwell, Hatch, nebo Operetta. 

2. Malé písmo tzv. minusky

Dalším trendem je využití malých písem tzv. minusek. Tyto malá písmena na nás totiž působí svou čistotou a uhlazeností. Jejím hlavním představitelem je Helvetica.

Užití malých třeba i zakulacených písem je často spojeno s různou barevnosti, která může být hravá i odvážná. Použitím těchto písem navíc docílíte dobrou čitelnost a moderní vzhled. Tento styl se dá využít zejména u plakátů, na obálkách knih či jiných tištěných materiálech.

Tady je zajímavý příklady využití, najdeme tu malé minusky použité v logu a zakulacené fonty zase ve zbytku webové prezentace.

Pěkný příklad užití malých písmen a barevnosti v logu a promítnutí do zbytku prezentace.

Příkladem tohoto stylu jsou Proxima Nova, Mic 32 nebo Halyard.

3. Rustikální písmo

Mezi těmito dvěma styly se snaží prosadit i rustikální písmo. V poslední době doslova vzrosl zájem o ručně psané fonty, které nás osloví svou elegancí a neformálností.

Tento styl často hledá inspirace v ručně malovaných kaligrafií. Stal se oblíbeným v odvětví ruční výroby jako jsou pekárny, farmy. Další kdo rád sáhne potom to stylu, jsou pivovary a tradiční řemeslná odvětví.

Pivo Richard je krásný příklad, který využívá rustikální písmo

Dalším příkladem, kde využíli rustikální styl je tento umělecký projekt.

Pokud je vám blízký tento styl sáhněte například po fontu jako je Viktor Script, Fenway Park, Feltro Texture

4. Otevřený minimalismus

Mezi nové směry se řadí otevřený minimalismus, který experimentuje s prostorem, pracuje s šířkou písmen a typické pro něj je když část písmene zcela chybí. Tímto působí písmo vzdušně a elegantně a zaujme i svou tajuplností, které je vyvolána chybějící částí písmene.

Zde je otevřený minimalismus využit zejména v logu.

Zaujal vás tento styl, tak určitě můžete využít fonty jako Lust display, Masqualero nebo Stencil.

5. Pixelové fonty

Takovým návratem do nedávné minulosti je obliba tzv. Pixelových fontů. Tady našli designěři inspiraci v počítačové grafice 90. let minulého století. Pixelové písmo vyvolává v lidech pocit hravosti, radosti a zábavy a využití se dá nejen v herním odvětví, ale i v logech a plakátech.

Jako inspirace může posloužit náborová kampaň „Staň se hrdinou všedního dne“ od policie Brno.

Využití zde najdou fonty jako Lo_Res, BD Brick apod.

6. Fonty inspirované 70. a 80. lety

Dalším návratem do minulosti a jejím znovu oživením jsou fonty inspirovat 70. a 80. lety. Patří mezi ně například fonty jako ITC Bengiat. Tento styl je často doplněn výraznými ilustracemi a barevností připomínající hippie styl. Typické pro tento styl je těsné umístění písmen a jejich následné přizpůsobení do různých tvarů.

Návrat k těmto písmům si obvzlášť oblíbila generace mladých, kteří tuto éru nezažili a vidí tak písma této doby novými očima.

Jeden typografický experiment pro inspiraci:-)

Písmo jako Blenny Black nebo Ohno Blaceface můžou být jedněmi z těchto představitelé tohoto stylu.

7. Propojení písma a animace

Kromě těchto trendů se začíná prosazovat i trend kinetických písem. Kde dochází k propojení animace a videa, své výsluní zažívá na úvodních stránkách webových stránek.

Už teď je patrné, že lze využít pestrou nabídku trendů ve které se dá inspirovat nejrůznějšími fonty, díky kterým vytvoříte zajímavé a pestré návrhy. Nebojte se experimentovat, neboť hranice typografických trendů jsou téměř neomezené.