Vaše značka se projevuje na sociálních sítích jako osobnost. Osobnost, která svým jednáním ovlivňuje přízeň lidí, které chcete zaujmout. Spojuje váš produkt se zákazníky. Reprezentuje vás. Spojuje vás také s vašimi zaměstnanci, ve kterých vyvolává spokojenost a hrdost. Její hlas říká, co značka vyjadřuje a kým je. To, jaké charakterové rysy ji přiřadíte, rozhodne, zda vám budou lidé a vaši zaměstnanci důvěřovat nebo ne.

Jaký postoj na sociálních mediích zaujmete

Sociální média jsou klíčovým komunikačním nástrojem většiny moderních marketérů. A to platí i pro personalistiku. Je to prosté, musíte být tam, kde jsou vaši lidé. Ale pozor, není to pouze o tom být viděn. Pasivní vytvoření profilu vám jistě příznivce nepřinese. Stejně tak nepromyšlené chování, za účelem být aktivní a vtipný za každou cenu, není tou správnou cestou. Je důležité mít správnou strategii. Zvolit charakterové vlastnosti značky a hlas, kterým budete oslovovat vaše publikum. Vaši zaměstnanci jistě ocení kvalitní a autentický obsah, který se o vaší firmě rozhodnete sdílet. Pokud budete hodně poctiví, věřte, že vás i vaši zaměstnanci podpoří.
Pokud už dobře víte, jak důležité je vyniknout a správně se umístit, jistě jste přiřadili vaší značce ty správné charakterové vlastnosti. Vystupujete jako důvěryhodná firma, která se chová přátelsky a nápomocně nebo spíše sázíte na vtipné jednání? Chcete vypadat co nejvíce cool a trendově? Možná se spíše orientujete na politickou korektnost? Zda jste zvolili správnou cestu si můžete ověřit v následujícím grafu. Jedná se o sociální průzkum od SproutSocial.com, který zjišťoval, zda lidé dávají přednost spíše autentickým a upřímným značkám nebo značkám s vtipnými a provokativními komentáři.
Obr. 1: Očekávané chování značek na sociálních sítích
Lidé chodí na sociální sítě za účelem rozptýlení a zábavy, zdálo by se tedy, že dají větší přízeň humoru, ovšem to není tak úplně pravda. Z grafu vyplývá, že se lidé přiklánějí takovým značkám, které jednají zodpovědně. Upřímnost je na prvním místě a jsou to právě vaši zaměstnanci, kteří poznají zda jednáte upřímně a otevřeně. Zda vaše příspěvky a komentáře odpovídají každodennímu dění ve firmě. Proto využívejte sociální média takovým způsobem, jakým komunikujete i ve vaší společnosti.

Vystupte na správné pódium před správné publikum

Postoj, který značka zaujme bude účinný pouze v případě, že si jasně stanovíte, kdo je vaše publikum a kde se nachází. Můžete být ti nejlepší, ovšem pokud se nepředstavíte té správné skupině na správném místě, vaše úsilí ztrácí smysl. Jako úplně první pamatujte na své zaměstnance. Na ty, kteří jsou nositelem pověsti vaší firmy. Hodnoty, které komunikujete každý den v práci, komunikujte i ven. Nepřehánějte to jen se psaním, sdílejte také fotky vašeho pracovního prostředí. Ukažte lidem spokojenost vašich zaměstnanců, příjemné pracovní prostředí a vystihněte atmosféru, která u Vás panuje. Nebojte se fotek z firemních akcí a večírků, vyberte ty nejlepší a pokud lidé souhlasí, sdílejte je. Na dalším místě jsou budoucí zaměstnanci a další lidé "tam venku". Je rozdíl, zda se snažíte oslovit mladé mileniály nebo starší generace. Další graf ze stejného zdroje tentokrát poukazuje na rozdíl mezi generacemi a jejich preference pro sociální média.
  Obr. 2: Generace a sociální platformy
Facebook, to je stále leader napříč generacemi. Pokud máte ovšem spadeno na mladé miléniály, potřebujete multimédia. Zaměřit se na tvorbu videí a publikujte je na youtube kanálu. Videa jsou stále více populární a mnohdy zanechají v lidech mnohem silnější zážitek, než samotné obrázky. Příkladem je již starší video od firmy Deloitte. Ve snaze zaujmout mladé lidi, vytvořila video na youtube v lehce sportovním stylu. Ovšem co je nejdůležitější, použila k tomu své zaměstnance. Zobrazuje nejen hodnoty, které symbolizují firmu, ale taky vyzdvihla příjemné pracovní prostředí a atmosféru mezi zaměstnanci. Inspirujte se.  
Video: Deloitte recruitment kampaň 2013

Buďte důvěryhodní

Nakonec se vraťme k chování vaší značky. Zvolený důvěryhodný a přátelský postoj je potřeba podpořit jistým konkrétním jednáním. nezapomínejte komentovat, sdílet, podporovat a vytvářet kvalitní obsah, který vás zapojí do přímé komunikace s publikem. Jaké chování lidé ocení nejvíce? Podívejte se na poslední graf a porovnejte svá jednání se sentimentem lidí na sociálních sítích.
Obr. 3: Chování značek a pocity uživatelů

Buďte sami sebou

Lidé vyhodnocují každé jednání odlišně a přiřazují mu různou váhu. Vždy se zamyslete nad tím, zda jsou právě vaši zaměstnanci mezi takzvanými „lajkery a followery“. Pokud ne, měli byste jistě své taktiky a strategii přehodnotit. Jsou to právě oni, kteří by měli souhlasit s vašimi názory a komentáři a šířit dobrou pověst vaší značky zaměstnavatele.

Chcete se dozvědět více o osobnosti značky zaměstnavatele?

Naučte se lépe využívat značku zaměstnavatele

Rezervujte si místo na některém z našich workshopů. Ukážeme vám, jak objevit, aktivovat a rozvíjet vaši atraktivní značku zaměstnavatele. Potkáte zajímavé kolegy z oboru a načerpáte spoustu inspirace.

Kristýna Bočková

Optimista je moje druhé jméno. Studuji bakalářské studium v Kodani na Business Academy, a přestože je Skandinávie místem zajímavých možností, já se při každé příležitosti ráda vracím do Čech. Aktuálně jsem stážistkou ve firmě MenSeek s.r.o., kde jsem dostala skvělou příležitost podívat se na personalistiku skrze marketingové brýle. Protože jsem společenská a kreativní je tohle spojení pro mě to pravé ořechové. Nikdy se nevzdávám a věřím, že úspěch začíná tam, kde končí naše komfortní zóna.

Share This