Každý manažer či lídr má podobné cíle. Chce nabrat co nejlepší lidi do svého týmu a následně je motivovat natolik, aby do výkonu práce dali maximum. Motivace zaměstnanců však není snadná.

Následující scénář vám bude pravděpodobně velmi blízký.

Všechno vypadá přímo skvěle. Konečně se vám podařilo uspořádat vysněný tým, díky kterému bude firma prosperovat a růst. Zaměstnali jste ty, kteří se perfektně hodí na dané role. Tito lidé za sebou mají mnoho zkušeností a dokazatelné úspěchy.

A opravdu tomu tak je. Celý tým je silný. Každý z týmu se rychle zapojil, přinesl energii a nové nápady.

Nic však netrvá věčně…

Přijde okamžik, kdy zapálení pro práci prostě zmizí. Jako manažer si říkáte, kde je chyba. Je to v platu? Poskytujete málo benefitů? Co děláte špatně a kam zmizeli ti talentovaní lidé, které jste zaměstnali?

Mnoho firem to vyřeší výměnou zaměstnance. Prostě usoudí, že je chyba čistě na jeho straně a nábor někoho nového vše změní.

Je to ale opravdu pravda? Jak tedy vysvětlíte, že jste původně najali velmi talentovaného člověka, který měl spoustu nápadů? Zapřemýšlejte nad tím. Pravděpodobnost, že to s novým zaměstnancem dopadne stejně, je velmi velká.

Teď si asi říkáte, kde je tedy chyba. Snažím se všechnu vinu hodit na firmu? Rozhodně ne. V tomto případě jsou nedostatky na obou stranách.

Zaměstnanec není dostatečně motivován k tomu, aby vykonával stejné výkony jako na začátku, a proto začíná být laxní k práci a nepřichází nové nápady. Na druhé straně je společnost a komunita, kteří neprojevují snahu motivovat člověka jinak než penězi.

Lidé jsou komplexní bytosti. Zajímá nás majetek, peníze a rodina. Ale jakmile vše z toho získáme, přichází prázdnota a přijdeme o naši počáteční euforii. S tím souvisí i naše práce.

V okamžiku, kdy získáme vše, po čem toužíme a není nikdo, kdo by nás motivoval a posouval dále, přicházíme o své nadšení z práce a snahu se rozvíjet.

Tak, nastal čas na dobré a špatné zprávy.

Začneme tou špatnou, ať ji máme rychle za sebou. Je velká pravděpodobnost, že vašemu týmu chybí motivace. Překvapivé, že?

Co je ta dobrá zpráva? Můžete se začít radovat! Jedná se o problém, který se dá kompletně vyřešit.

Takže předtím, než se rozhodnete „pročistit“ pole ve firmě, se důkladně zamyslete nad tím, zda vám to za to stojí a nevyjde vás v konečném výsledku levněji, když zapracujete přímo na motivaci zaměstnanců.

Věřte tomu, že neušetříte jen peníze, ale i čas, kterého byste si měli cenit ze všeho nejvíce.

 

5 tipů efektivní motivace zaměstnanců

1. Chvalte je za dobře odvedenou práci

Ano, samozřejmě. Vždyť ty lidi přece platíte za práci, tak proč byste je měli ještě navíc chválit?

Můžete se setkat s častým opovrhujícím argumentem:

„Přece nejsou malé děti, aby potřebovali razítko a pochvalu do žákovské knížky.“

Sice nejsou malé děti, ale pořád jsou pouze lidé. Peníze mohou být chvilkovou útěchou za vykonanou práci a prostředek, díky kterému mají žít lepší život. Avšak, motivují je peníze v dlouhodobém hledisku?

Přijde období, kdy se stanou peníze vedlejší, a to je chvíle, kdy je potřeba člověka ocenit pochvalou. Dát mu vědět, že si ho a jeho dovedností vážíte. Říci mu, že odvedl skvělou práci.

Vytvoříte tím emocionální spojení mezi vámi a zaměstnancem. Naplníte tím základní potřebu člověka, která touží být důležitou a patřit do skupiny. Jednoduchou pochvalou se vrátí motivace.

 

2. Respektujte a podporujte zaměstnance

Základní pravidlo zní: „Chovejte se k lidem okolo sebe tak, jak chcete, aby se oni chovali k vám.“ Pokud budete respektovat tuto jednu větu, nikdy se nemůžete zachovat špatně. Přece jen, kdo by chtěl, aby se k němu ostatní chovali zle či povýšeně.

Naslouchejte zaměstnancům a nechte je sdělovat své názory a nápady. Nikdy nevíte, jaký nápad může být přelomový. Také se často ptejte, jak se jim daří a jestli jim s něčím můžete pomoci.

Kdy jste naposled někoho přerušili během věty nebo se přistihli, že nevnímáte, co vám druhý říká?

DŮLEŽITÉ: Když někdo mluví, prostě jen poslouchejte. Jedním z našich zlozvyků je, že si při komunikaci v hlavě formulujeme odpovědi a návaznosti a tím pak zapomínáme naslouchat tomu, co druhý člověk říká.

Přiznejte se, kolikrát za konverzaci v hlavě vytváříte odpověď ještě předtím, než druhý dopoví?

 

3. Podporujte upřímnost a buďte transparentní

Jedna z efektivních způsobů motivace zaměstnanců je volnost. Lidé touží po svobodě a s tím souvisí i jejich práce. Každý chce mít jistotu, že může přijít za svým zaměstnavatelem a říct mu, co se mu nelíbí, aniž by se musel bát vyhození z práce.

Snažte se dokázat, že vás zajímají názory a stížnosti. Jakmile obdržíte zpětnou vazbu, zamyslete se nad tím, zda je oprávněná. Pokud ano, na co čekáte? Ukažte zaměstnancům, že jejich slova berete vážně a nastolte změnu.

Jak by se vám líbilo, kdyby vám firma, u které pracujete, zatajovala informace? Nemyslím si, že byste si takovou spolupráci užívali.

Buďte transparentní a nebojte se zaměstnancům říci o investicích, vnitřní struktuře nebo důvodu, proč je dnes vedení ve špatné náladě.

 

4. Ponechejte svému týmu autonomii

Kolikrát za život jste už slyšeli, „Opravdu si cením toho, jak můj šéf organizuje a řídí každou drobnost mojí práce.“

Nechci být skeptická, ale pokud se teď snažíte najít kladnou odpověď, pravděpodobně žijete v iluzi. Nejvíce reálný předpoklad je… nikdy.

Jak již je zmíněné výše, lidé milují svobodu. Přímo prahneme po možnosti kontrolovat svůj čas a energii.

Dejte svým zaměstnancům základní pravidla a cíle, kterých toužíte dosáhnout. Stanovte si plán, ale konkrétní kroky a plánování hodin zanechte čistě na týmu a jednotlivých zaměstnancích. Díky tomu poskytnete lidem pocit autonomie a zároveň jim ukážete, že jejich schopnostem doopravdy věříte.

Motivace zaměstnanců pro vás bude hned jednodušší!

5. Dejte jim příležitost osobně a dovednostně růst

Motivace není něco, čeho bychom byli schopni docílit lusknutím prstu. Samotný zaměstnavatel může mít problémy s vlastní motivací. Jak má tedy k motivaci přesvědčit někoho druhého?

Ano, bohužel se nedokážeme dostat do hlavy člověka a zjistit, kde přesně je problém. To však ale neznamená, že se je nemůžeme snažit pochopit a nabídnout řešení.

Motivace zaměstnance vzniká uvnitř. Samozřejmě, vše začíná nějakou firemní kulturou, ve které se cítí dobře. Tím poté vzniká chuť pomoci společnosti naplnit její cíle. To ale není možné, pokud se člověk nevzdělává.

Dejte lidem možnost zvolit si různé kurzy, workshopy či schůzky s lidmi z oboru. Podobné konverzace ve skupinkách a kurzy s lidmi, kteří jsou ve stejném oboru, dokáží vnuknout nové nápady a motivaci.