„Ten je přece jen pro velké firmy.“ – Podobnou větu můžete slyšet tzv. na „každém rohu“. Avšak, zkuste se podívat na situaci z pohledu potencionálního zaměstnance.

Každý aspiruje na dobrou kariéru a výdělek. Tím pádem se nabízí velká společnost jako první možnost. Slibují spoustu příležitostí a benefitů, které si malá firma nemůže vždy dovolit. Proč by se tedy měli rozhodnout pracovat právě u vás?

I malá firma dokáže přilákat nejlepšího z oboru. Ptáte se čím? Svou vizí, kulturou i povahou zaměstnavatele a zaměstnanců – employer brandingem.

Menší společnosti se po většinu času nemohou spoléhat na velké budgety, a proto jsou jejich největšími zbraněmi talent a pověst.

Nejčastější reakce malých firem na employer branding:

 

„Naše firma je moc malá na to, abychom řešili značku zaměstnavatele.“

Na podobnou větu mám zásadní otázky: „Čeho chcete vy a vaše firma dosáhnout? Chcete být stále stejní, nebo toužíte růst?“

Zamyslete se nad tím. Pokud o své firmě uvažujete čistě jen jako o malé firmě, pro kterou je něco zbytečné, jak tedy můžete dosáhnout lepších výsledků?

„Nemáme na to peníze.“

Rozmohl se nám tady takový nešvar. Malé firmy velice často používají výmluvy. Zejména pak jednu výmluvu. Je to výmluva – „Nemáme na to peníze!“

Udělejme si jasno v jedné věci. Naprosto vynecháme fakt, že nějaké peníze jsou a budou a že investice do vašeho zaměstnance je ve výsledku nejproduktivnější.

Pravdou je, že na to, abyste začali budovat svou zaměstnavatelskou značku, nepotřebujete velký budget. Můžete začít naprosto triviálními věcmi, do kterých neinvestujete nic a nebo naprosté minimum.

Jakmile bude váš employer branding stabilnější a výsledky se začnou projevovat i ve výdělcích firmy, nastane čas investovat více peněz do zaměstnanců.

„Nemáme na to čas.“

Opravdu?

Tak schválně, jak dlouho budou mít „čas“ vaši zaměstnanci na vás.

„Nenabíráme lidi dost často na to, abychom to potřebovali.“

A jsme u toho znovu. Touto větou v podstatě naznačujete, že berete vaše zaměstnance jako samozřejmost.

Je to stejné jako ve vztahu, kdy po několika letech nevezmete partnera/ku na romantickou večeři, jelikož už máte skvělou jistotu a není to potřeba.

Máte však záruku, že vaší drahou polovičku nepozve někdo jiný? Jaký má důvod odmítnout, když se vy nezajímáte?

Employer branding není jen o potencionálních zaměstnancích, ale i o těch stávajících. Nezapomínejte, že každému jednou dojdou nervy a jakmile se to stane, ztratíte důležitého zaměstnance.

Dobře, jak k tomu tedy přistoupit jako malá firma?

Pamatujte – zaměstnanci znají stav vaší firmy a nebudou od vás očekávat modré z nebes (v případě malé firmy). Stejně tak se nemůžete snažit zalíbit potencionálním zaměstnancům pouze nabídkou peněz či benefitů, jelikož jim akorát vytvoříte falešnou iluzi o firmě.

„Tajná“ zbraň číslo 1 – Upřímnost a firemní kultura

Jednejte s každým narovinu a nepovyšujte se. V malé firmě je důležité udržovat vzájemné vztahy a přátelskou atmosféru, ale zároveň si udržet pozici šéfa.

Vždy musí být někdo, kdo řídí firmu. Rozdíl oproti malé a velké firmě je ten, zda si vytvoříte pevné vztahy se zaměstnanci, vyslechnete jejich názory a necháte si poradit, nebo ne.

Přesně tohle může být jeden ze způsobů, jak udržet zaměstnance a zároveň přilákat nové talentované lidi.

Vždy vybírejte takové osoby, které zapadnou do vaší firemní kultury. Motivujte vaše lidi, důvěřujte jim a pracujte společně na cílech firmy.

„Tajná“ zbraň číslo 2 – Internet

Ano, jsme v době, kdy můžete bez ostychu využít sociální sítě a vytvořit zajímavé webové stránky. Nemusíte hned začínat s profesionálním webem a popisky. Stačí ukázat to, na co jste hrdí. Mluvit s lidmi stejně jako v práci.

Například, pokud máte stavební firmu, pravděpodobně nepotřebujete super moderní design a formální jednání. Vše je o lidskosti a o tom ukázat, že být součástí vaší firmy se nevyplatí pouze finančně, ale i z hlediska osobnosti.

Až 70 % zájemců o práci prozkoumá sociální sítě a web firmy, ke které se hlásí. Proto se nebojte fotit zajímavé události během dne, fórky a příležitosti, které se objeví.

Jednoduše řečeno – ukazujte svou tvorbu, vztahy mezi zaměstnanci a cíle, kterých chcete dosáhnout.

Nikdy nevíte, o jakého talentovaného člověka byste mohli přijít, kdyby ho odradila vaše neexistující „kultura“.

„Tajná“ zbraň číslo 3 – příběh

Výhodou malé společnosti bývá zajímavý příběh a silné vztahy se zákazníky i zaměstnanci.

Mluvte o cestě, která vás dovedla k podnikání. Nebojte se prozradit, co jste museli překonat a dodejte, že jste se nikdy nevzdal/a svých principů a hodnot společnosti.

Příběh sdílejte na sociálních sítích a pište blog. Také můžete vytvořit koláž s úspěchy a mezi to přidat důvody, proč právě vy – co je na vás výjimečného.

Nejefektivnějším způsobem je nechat vaše zaměstnance, aby příběh sdělili sami.

„Tajná“ zbraň číslo 4 – neignorujte negativní zpětnou vazbu

Nadpis zní celkem jednoznačně, že?

Jako malá firma si nemůžete dovolit ignorovat stížnosti vašich zaměstnanců. Vše se postupně roznese mezi lidi a jakmile si jednou zničíte svou tvář, lidé si ten jeden prohřešek budou pamatovat napořád.

Podívejte se zpětně na svůj vlastní život a zamyslete se nad tím, co vám zůstalo hlouběji zaryté v paměti. Negativní či pozitivní vzpomínka?

Lidé jsou nelítostní. Jeden přešlap se s vámi potáhne několik let.

Dbejte tedy na to, abyste vyslechli zaměstnance a pokud se jedná o oprávněnou kritiku, neváhejte se ji napravit. Poté můžete sdílet změnu na sociálních sítích a ukázat tím, že se o své zaměstnance opravdu zajímáte.