S Mirkou jsme se poprvé setkali v roce 2015. Tehdy pracovala jako personální ředitelka společnosti Auto Kelly. V následujícím roce jsme pro tuto společnost realizovali jeden z nejrozsáhlejších projektů zaměřených na zvýšení atraktivity značky zaměstnavatele. Přestože se z vytvořeného konceptu nakonec realizovala jen část nápadů, byla to pro nás všechny zajímavá a přínosná zkušenost. Mirka nyní pracuje jako HR manažerka ve Stanley Black & Decker. Zdá se, že našla to správné místo pro práci a život.

Mirko, díky, že ses nechala přemluvit k rozhovoru. Tradiční otázka na rozehřátí: čím teď žiješ?

Momentálně hledám rovnováhu mezi profesním a soukromým životem. Zjistila jsem, že mě práce absolutně pohlcuje. Dá se říct, že vlastně už nechodím do práce, ale žiji prací. Spojila jsem svůj život s naší firmou natolik, že jsem si udělala hobby z cesty do práce. Minimálně 3x týdně jezdím do práce na kole, denně asi 40 km. Toto mě neskutečně naplňuje, ráno se skvěle nastartuji a odpoledne si vyčistím hlavu. Prakticky pak už nemusím vůbec nic dělat, abych se udržela ve formě.

Jak dlouho se věnuješ svojí profesi - personálnímu marketingu a employer brandingu?

HR dělám 10 let, ale myslím, že komunikaci dělám odjakživa. Věnuji jí každou chvilku svého pracovního nasazení. Myslím, že svou prací velmi ovlivňuji vnímání firmy, a to jak z pohledu zaměstnance, tak z pohledu široké veřejnosti. Všemi kroky, které podniká náš HR tým, se tvoří její PR. To, jak komunikujeme s kolegy, jaké aktivity pro ně děláme, tvoří naši kulturu.

Jsme součástí celého skvělého mechanismu a velmi rychle vidíme dopad naší práce. A i když nyní procházíme velmi těžkým obdobím restrukturalizace a redukování nákladů, snažíme se udržet pozitivní náladu a za málo peněz dělat hodně muziky. Protože největší bohatství je uvnitř každého z nás a není potřeba žádných velkých investic, abychom mohli šířit světlo. Říká se, že kdo chce zapalovat, ten musí hořet a já si do svého týmu vybrala lidi, kteří „hoří“, takže je to super.

Obr. 1: Cyklistický tým ústecké továrny (Mirka je na fotce 3. zprava)

Jak ty vlastně vnímáš termín "značka zaměstnavatele"?

Myslím, že je to vlastně velmi jednoduché, není potřeba tomu dávat žádné honosné přívlastky. Značka zaměstnavatele jsme my všichni zaměstnanci firmy a vše, co děláme, jak se k sobě chováme a s jakými pocity odcházíme domů. Myslím, že investovat velké peníze do marketingu firmy nemá smysl. Smyslem je investice do zaměstnanců a ono se to pak dělá téměř samo 😊

Kdo je podle tebe vlastníkem takové značky?

My všichni, jak už jsem zmínila. U nás jsou lidi hrdí na to, že jsme žlutočerní a jsme všichni součástí DeWALT rodiny.

Co je podle tebe základem úspěchu při Employer Brandingu?

Vytvořit čistou a upřímnou kulturu a opřít ji o poslání firmy. My jsme zde pro ty, kteří tvoří svět. Naši zaměstnanci chápou důležitost zákazníka a všechny naše kroky směřují k jeho uspokojení.

Jak jste měřili/měříte investice do oblasti Employer Brandingu?

Nemáme žádná KPI. Ale pokud lidé neodcházejí a zůstávají, i když nepřidáváme peníze a nelákáme je na vzdušné zámky, je to pro mě informace, že to děláme dobře. Ven šíříme zprávu, že stojíme o poctivé a pracovité lidi, kterým nabízíme solidnost a úctu. Výdělek je samozřejmě důležitý, ale lidé jsou u nás hlavně kvůli týmům a chování ostatních kolegů.

Obr. 2 + 3: Zaměstnanci Stanley Black & Decker Ústí nad Labem

V čem dělají firmy v Česku největší chybu?

Některé velké obchodní řetězce dělají klamavou reklamu, což se otočí časem proti nim. Myslím, že lákat na něco, co opravdu nemůžeme splnit, je krátkodobé a každá lež má krátké nohy a daleko nedoje. Takže krátkodobě může fungovat ohromující billboard se slibem exkluzivního výdělku, ale dlouhodobě jsou to naši zaměstnanci, které neoklameš a oni budou šířit ven, co je skutečně uvnitř. A pokud to dáme do čísel: 20 billboardů vs 1000 spokojených zaměstnanců, co je víc?

Kdo je naopak podle tebe dobrým příkladem?

Upřímně, nemám konkrétní firmu, ke které bych vzhlížela. Myslím, že firma, která komunikuje poctivě, i když se vždy nedaří, neslibuje hory doly, ale cení si svých lidí, firma, kde se manažeři nepovyšují, kde leadeři zacházejí s podřízenými jako rovný s rovným, kde lidé dostávají příležitost k růstu, a když neuspějí, mohou se bezpečně vrátit na své původní místo, tak to je firma, kde stojí za to pracovat.

Obr. 4: Zaměstnanci Stanley Black & Decker Ústí nad Labem

Jaké netradiční nástroje pro vytváření značky využíváte?

Myslím, že nemáme žádné netradiční nástroje. Vše již bylo vymyšleno, nevymyslíš nic absolutně nového. Ani neexistuje přesný návod. V každé firmě funguje něco jiného. Mně se hrozně líbilo stanovisko na školení v Performii, kde nám řekli: „Nesnažte se násilím vytvářet kulturu firmy, nechte, aby to byli vaši lidé, kdo určují kulturu, využijte z nich to nejlepší a dejte tomu jen nějaký rámec". A to si myslím, že funguje.

Velmi nám zafungovalo video s naší operátorkou, které jsem jen tak natočila bez příprav na mobil, když jsem se jednou procházela výrobou. Nic nebylo připravováno, vše vzniklo spontánně a je to přirozené. Chci, aby kandidáti věděli, že jsme úplně obyčejní, ačkoliv vyrábíme ty nejlepší ruční elektrické nástroje na světě. A že u nás může pracovat i obyčejná ženská, klidně celých 15 let, jako naše Jaruška.

Co bys poradila firmám, které chtějí začít se značkou zaměstnavatele pracovat?

Zapojte lidi! Zeptejte se vašich kolegů, proč tu jsou s vámi, proč si firmu vybrali, co se jim zde líbí, ale i co se jim nelíbí. A na tom začněte stavět, pošlete to do světa! Kanálů pro komunikaci je spousta. Naši zaměstnanci např. sami roznášeli náborové letáky v jejich bydlištích. To je taky velký úspěch našeho Employer Brandingu.

Kdo je Miroslava Humlová

Říkají o mně že jsem blázen 😊 Nejsem HR ředitelka, která vyhledává velká fóra, nebo která ráda vystupuje na konferencích. Mám radši činy než slova. Je mi dobře, když procházím výrobou a lidé mě zdraví a smějí se na mě. Když mi občas napíšou, že si váží mé práce, tak to se tetelím blahem. Když se mě kolegové ptají, proč tomu dávám tak strašně moc, když jsem dlouho v práci, tak proč už nejdu domů… Nevím, prostě, když něco dělám, tak naplno! Miluji práci s lidmi a kompenzuji to jízdou na kole. Doufám, že příští rok zase vyhraji nějaké závody a ukážu těm chlapům, že i křehká žena může být nebezpečná 😊

Obr. 5: Mirka v plném nasazení

Mirko, velké díky za rozhovor. Ať se ti daří v práci i v osobním životě. A v závodění to těm chlapům pořádně natři 😉

Další rozhovory se zajímavými osobnostmi z našeho oboru si můžete přečíst zde.

Tomáš Menšík

Baví mě spojovat lidi, kteří k sobě patří. Proto se zajímám o personální marketing. Od roku 2006 vedu agenturu poskytující služby v tomto oboru. Naším posláním je propojovat ty správné lidi na trhu práce. Firmám pomáháme vytvářet atraktivní značku zaměstnavatele. Můžete mě potkat jako lektora na společných workshopech pro personalisty. Napište mi nebo se propojme na sítích.

Share This