Propuštění je stresující pro všechny – nejen pro člověka, který ztratí práci. V aktuální situaci se tomu však mnohokrát nevyhneme, ať pro to společnost dělá cokoliv. Naším úkolem je předat informaci tak, abychom co nejvíce ulevili zaměstnancům a zároveň necítili příliš velké břemeno.

Je to jednou z nejnáročnějších částí naší práce. Přestože je důvod z obchodního hlediska jasný, nakonec sedíte naproti člověku a říkáte mu, že již nebude dostávat výplatu a ztratí místo, na kterém téměř denně trávil 8 hodin svého života.

1. Buďte přímočaří

Pokud musíte propustit zaměstnance, nechoďte okolo horké kaše. Představte si, že si vás zavolají do kanceláře. Možná nemáte ani ponětí o tom, co se má stát a konverzace začne u počasí, plánů na víkend či hokeje. Následné novinky o výpovědi by byly šokující.

Proto neváhejte a jakmile se setkáte, řekněte jim pravý účel schůzky. Čím déle budete zprávu oddalovat, o to těžší ji bude poté vyslovit. Propouštění není a nebude příjemná zkušenost, proto se nesnažte odlehčit situaci, jelikož tím ničemu nepřispějete.

Zodpovězte všechny otázky ohledně poslední výplaty, vybírání dávek v nezaměstnanosti a zdravotního pojištění. Snažte se být nápomocní a podat všechny informace, které zaměstnanec může využít.

Ujistěte se, že mezi vámi není žádné nedorozumění a vysvětlete následující kroky.

2. Nikoho neponižujte

Pokud musíte někoho propustit, jednejte s ním důstojně. Všichni jsme lidské bytosti a ponížení snášíme velmi špatně. Vždy předávejte tuto citlivou informaci za zavřenými dveřmi.

Ukončení pracovního poměru není špatné pouze pro danou osobu – ale také pro ostatní zaměstnance. Vaši zaměstnanci netuší, kdy to budou oni a mohou mít blízký vztah s daným člověkem. Pokud ho tedy vyhodíte před zraky všech, můžete zvýšit napětí a snížit morálku celého kolektivu.

Pamatujte, že i bývalý zaměstnanec vytváří váš employer branding. Chovejte se k němu s úctou a zachováte si svou tvář značky, kterou se snažíte ukázat veřejnosti.

Neponižujte

3. Mezi čtyřma či více očima

Znovu se vracíme k tomu samému: je to nepříjemné a náročné. Ale je to součástí naší práce. Bylo by od nás nespravedlivé „utéci“ z boje a nechat špatné pocity pouze člověku, který zrovna dostal výpověď.

Nesnažte se ulehčit si práci smskou, emailem nebo jinou psanou formou, u které nemusíte být přítomni. Zaměstnance to pak postaví do pozice, kdy se začne cítit méněcenný a buďte si jistí, že o vás nikdy neřekne dobré slovo.

Postavte se čelem svému strachu a sdělte zprávu naživo. Je to znak zdvořilosti. Lidé tak dokáží lépe zpracovat informace, uvidí řeč těla a budou mít možnost reagovat na situaci.

Nejlepší volbou je, předá-li informaci známý manažer a u celého procesu je přítomen personalista, který slouží jako svědek a pomáhá s reakcemi a otázkami.

4. Buďte transparentní

Někdy nemáme na výběr. V aktuální situaci musíme propustit daný počet lidí, aby mohla společnost dále fungovat. Nesnažme se ale dělat věci za oponou.

Zaměstnanci si zaslouží vědět, co se děje a co mohou očekávat. Otevřeně sdělte situaci a mluvte o tom, jak vše bude probíhat.

Zaměstnanci s nižšími výkony se budou moci připravit na propuštění a ostatní alespoň budou tušit, jaká je situace. Vyhnete se tak nepříjemnému překvapení a vymyšleným řečem mezi zaměstnanci.

Při propouštění vždy udejte specifický důvod, proč právě tento člověk. Buďte upřímní a dejte zpětnou vazbu. Pokud nebyl problém ve výkonu a propouštíte pouze kvůli pandemii, řekněte to. Nejhorší, co můžete udělat, je schovávat se za kupu výmluv. Připravte se na zodpovězení všech otázek ohledně propuštění.

„Nesplnil jste dostatek prodejních cílů“ nebo „Nezapadla jste do naší firemní kultury.“ Je důležité mluvit v minulém čase, jelikož tím dáváte najevo, že žádné další šance již nejsou.

Otevřenost

5. Empatie není slabost

Někteří zaměstnanci se vypořádají se zprávou lépe, jiní mohou zažívat spoustu emocí: šok, smutek a někdy i zlost. Vězte, že ukázat empatii není slabost. Vyhněte se však fyzickému kontaktu.

Nepoužívejte žádná tvrdá slova či zlé emoce. Místo toho můžete říct: „Takto jsme se rozhodli a přejeme vám hodně štěstí na vaší cestě v pracovním i soukromém životě.“

Pokud skutečně věříte, že je zaměstnanec dobrý člověk, který má nadání a schopnosti, které by mohly být užitečné jinde, řekněte, že velmi rádi poskytnete reference.

Jedná-li se o zaměstnance se slabými výkony, snažte se nepoužít slova „omlouvám se“. V tomto případě leží osobní odpovědnost přímo na jednotlivci. Proto je lepší říci: „Je mi líto, že jsme se dostali až do tohoto bodu.“

6. Otevřeně si promluvte s týmem 

Propuštění člověka se dotkne celého týmu. Najednou ztratí článek, který je doplňoval. Vytvoří to mezi nimi nejistotu a rozhodí jejich rytmus práce.

Snažte se být přímočaří a nevyzrazovat důvěrné informace propuštěného. Osočovat bývalé zaměstnance před současnými nevěstí nic dobrého. Poté vznikají pomluvy a nejistota, co si myslíte o ostatních.

Sdělte základní důvod, proč bylo propuštění nutné a zároveň nenarušujte soukromí zaměstnance.