Nikdo nám nereaguje na pracovní nabídky. Ale proč? Děláme něco špatně nebo jsme prostě jenom zaspali dobu? Možná trochu obojího… Abychom udrželi naši společnost konkurenceschopnou, je vždy zapotřebí alespoň po očku sledovat nejnovější trendy a celkový vývoj na trhu práce. Doba se neustále mění, každá generace má své preference trochu jinde, a pokud chceme onu skupinu zaujmout, musíme se snažit přizpůsobit i pracovní prostředí. Možným řešením jsou flexibilní pracovní úvazky.
Poslední dobou o tom slýcháme opravdu často. Generace Millenials a jejich pracovní a životní vize. Je zapotřebí se jejich trendu přizpůsobovat? Pokud hledáte nové zaměstnance z řad studentů nebo absolventů, pak určitě ano. Tato generace se postupně stává imunní vůči veškerým reklamním a náborovým kampaním, které jednoduše dříve fungovaly. Pracovní svět je v dnešních dnech doslova zahlcen nejrůznějšími nabídkami práce a jejich inzercí. Jak z tohoto kruhu vybruslit? Nenabízejme jen práci. Klíčem je flexibilita.
Společně se zamysleme nad možností, jak být prospěšný svým zaměstnancům, chovat se ekonomicky a současně se zviditelnit jak solidní společnost – značka, a tím dosáhnout konkurenční výhody.

Jaký přístup využívají v cizině?

Určitě nechceme tvrdit, že jakmile nakouknete pod pokličku vyspělejších zemí, je najednou všechno růžové. To určitě ne. Nicméně si některé ekonomicky aktivnější země začaly uvědomovat potenciál prosociálně orientovaných zaměstnavatelů. A nese to své ovoce. Pod takto orientovaným zaměstnavatelem, si představme společnost, která se snaží prezentovat jako „family friendly“. Záleží jí na jejich zaměstnancích, nabízí flexibilní pracovní úvazky, buduje svou značku například podílením se na charitativních akcích a asi to nejdůležitější, snaží se vytvářet tzv. „work-life-balance“ neboli rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Cílem těchto opatření je vytvoření spokojenosti a především loajality zaměstnanců. Výsledkem pak větší zainteresování zaměstnanců do chodu firmy, touha po osobním rozvoji nebo studiu při práci a hlavně zvýšená motivace k produktivitě a kvalitě práce. V selské řeči, spokojený zaměstnanec odvede lepší a kvalitnější práci než ten nespokojený.

Jak takového stavu dosáhnout?

Jsme zpět u hlavní myšlenky dnešního článku. Flexibilní pracovní úvazky. Vytvořením flexibilních pracovních míst dáváte jasně najevo, že vám záleží nejenom na splnění vašich stanovených cílů, ale zároveň i na jednotlivých zaměstnancích. Nabídka brigád, stáží, praxí nebo i trainee programů je v současnosti velmi omezená. Aktuálně máte jedinečnou šanci vybočit z řady a najít si cestu k mladým lidem, kteří se postupně mohou stát motory vaší společnosti. Proč mít jeden velký motor, když můžete poskládat několik menších, ale ve výsledku s lepším výkonem? Pokud vám to situace dovolí, nebojte se vypsat například sdílené pozice, nebo poloviční úvazky. Samotná sdílená pozice je v cizině momentálně velkým tahákem. Dva nebo i více lidí, kteří řeší jeden problém z více pohledů, může být pro vaši společnost jednoznačným přínosem.

Nejpoptávanější flexibilní pracovní úvazky v ČR:

  • Částečný pracovní úvazek
  • Brigády a praxe
  • Sdílené pracovní pozice
  • Rotační pozice – točení zaměstnanců na určitých pozicích nebo úkolech
Se všemi těmito úvazky se dá například kombinovat tolik vyhledávaný homeoffice nebo flexibilní pracovní doba. Lidé v dnešní době prostě rádi všechno řeší na dálku, tak pokud je to jen trochu možné, proč jim to neumožnit?

Výhody pro zaměstnavatele

Co z toho plyne pro vás jako zaměstnavatele? Ne jedna studia potvrdila, že i když budete mít 8 hodin svého zaměstnance zavřeného v kanceláři, bude opravdu 8 hodin tvrdě pracovat. Ve Švédsku se například začíná velmi osvědčovat 6 hodinová pracovní doba, ale to už bereme jako extrémnější příklad.
Naší myšlenkou je především udržení bezprostřední pozornosti, což se dá určitě lépe zvládnout za 4 než 8 hodin. Dva čerství zaměstnanci, co se vám po 4 hodinách vystřídají na jedné pozici, mohou být pro vaši společnost mnohem produktivnější a i přínosnější různými pohledy.
Navíc lidé, kterým bude například umožněna práce z domova, uvítají častokrát tento benefit i možným snížením platových požadavků. Vám jako zaměstnavateli se tím snižují náklady na vynaložené energie, popřípadě i vybavení pracoviště.

Nic nefunguje pro všechny

Veškeré zmiňované flexibilní formy zaměstnání se určitě nehodí pro každou společnost. Cestou však je zkusit se nad problematikou zamyslet trošku z výšky a pokusit se vytáhnout alespoň nějakou část, kterou jste schopni ve vašich podmínkách realizovat. Hledáním vašeho místa ve „work-life-balance“ však vysíláte světu jasný signál. Interně se zaměřujete na ekonomický přínos a produktivitu práce. Externě dáváte najevo, že vám záleží na vašich aktuálních ale i potenciálních nových zaměstnancích. Budujete svou značku zaměstnavatele.

Získejte mladé talenty

Oslovte studenty a absolventy atraktivním profilem na Jobfairs.eu. Za zkoušku nic nedáte. Základní balíček je zdarma. Pomocí profilu můžete snadno komunikovat k tisícům mladých talentů.
David Sládeček

David Sládeček

Marketingový specialista at MenSeek
Základem všeho je pro mne dobrá nálada a nadhled. To je něco, bez čeho se nedokážu obejít ve studijním ani osobním životě. Jsem studentem Masarykovi univerzity v Brně, kde aktuálně kompletuji magisterské vzdělání v rámci studijního programu Management sportu. Baví mne čelit novým výzvám a řešit zapeklité situace – primárně ale vždy s úsměvem! :-) Volného času moc není, jelikož se už od předškolního věku aktivně věnuji florbalu. Což znamená, že ve zbytku svého volna upřednostňuji pasivní odpočinek s dobrým jídlem a pitím!
David Sládeček
Share This