Co to jsou firemní hodnoty?

Firemní hodnoty jsou pravidla a myšlenky, se kterými se ztotožňuje celá firma. Pomáhají v rozhodování, týmové práci a cestě ke společným cílům.

Proč jsou důležité?

Jednoduše řečeno, určují směr, kterým se ubírat.

Firemní hodnoty jsou jako mapa, do které se podíváte, když potřebujete objevit tu správnou cestu.

Je s nimi jednodušší rozhodování ohledně firmy, sdělování principů zákazníkům i klientům a přijímání zaměstnanců, kteří by mohli zapadnout do kolektivu.

Nemyslete si, že se hodnotám můžete jednoduše vyhnout. Pokud se nezačnete aktivně zapojovat, nakonec se vytvoří samy. Ve většině případů to však nebudou ty, které by pomohly reputaci vaší firmy.

Dostáváme se k podstatě věci. Firemním hodnotám je důležité se věnovat, jelikož jsou důležitou součástí naší firemní kultury. Jenže přichází další ale…

Ne vše, co je napsané na papíře, je realita.

 

Představte si, že pracujete ve výrobě. Po 5 letech se ve vašich rukou najednou objeví letáček: „Přátelství, upřímnost a rovnost“. Opravdu si myslíte, že lidé najednou otočí o 180 stupňů?

Firemní hodnoty nejsou věci, které stačí napsat na letáček a už jsou vaše. Musí se tvořit uvnitř firmy.

Všechna oddělení by měla jednat na základě hodnot firmy. Aby se tak mohlo stát, zaměstnanec musí vidět stejné chování i u vedení. Pak mu teprve začne vše dávat smysl.

Je to stejné jako s budováním komunity. Ta má nějaké hodnoty, cíle, životní styl a chování. Pokud nic z toho neexistuje, postupně se začne rozpadat.

4 tipy, jak vytvořit základní firemní hodnoty

1. Sdílejte svou vizi

Odpovězte na jednoduché otázky: „Jak vaše společnost ovlivní svět? Změní někomu život? Čím, komu a jak prospějete?“

Dejte své firmě vyšší hodnotu. Ukažte, že projekt dává smysl a lidé budou toužit po tom, aby se na nim mohli podílet.

Vaše firemní hodnoty musí podporovat vaši vizi. Vymyslete větu, která ji dokonale vystihne.

2. Snažte se o originální hodnoty

Ano, všichni víme, že „otevřenost, upřímnost a přátelství“ jsou momentálně velmi populární.

Ale uvěří tomu vůbec někdo? V dnešní době uvidíte podobné sliby na každém rohu. Firmy přebírají generické vlastnosti a pyšně si je dávají pod své jméno – spíše pro parádu.

Vaše společnost je jedinečná. Má různé zaměstnance, zboží i cíle. Proč by tedy vaše hodnoty měly být stejné jako falešné sliby mnoha korporátních společností?

Neschovávejte se za nekonkrétní pojmy, které o firmě v konečném výsledku nic neprozradí.

3. Snadno pochopitelné a jednoduché

Nedává smysl mít složité, perfektně zpracované hodnoty, pokud si je nikdo nedokáže vybavit. Krátký list, na kterém budou znázorněny odrážky s jednou větou, naprosto postačí.

V běžném pracovním životě je snazší si zapamatovat krátké spojení než texty o několika odstavcích.

4. Postupně své hodnoty rozvíjejte

Vaše společnost roste a s tím mohou přibývat úkony i lidé. Přijde chvíle, kdy už se vaše hodnoty nebudou zdát dostatečně relevantní tomu, jak společnost funguje.

Něco se pro firmu může stát důležitější a naopak. Proto renovujte a nezapomeňte se zeptat svých zaměstnanců na zpětnou vazbu.

Firemní hodnoty a co díky nim můžete získat

  • Pomáhají vašim zaměstnancům v lepším rozhodování
  • Přilákají mladé talentované lidi
  • Zvýší motivovanost a zapojování zaměstnanců
  • Zjednoduší práci vašemu marketingu a internímu komunikačnímu týmu
  • Zaujme klienty s podobnými firemními hodnotami