Pokud by za vámi přišlo dítě a zeptalo se, pro koho existuje HR oddělení, odpověděli byste: „No přece pro lidi, co u nás pracují.“ 69 % zaměstnanců si však myslí něco jiného.

Nedávný průzkum „Is HR human“ se zeptal 926 zaměstnanců na to, jak vnímají HR oddělení. Výsledky nebyly takové, jaké bychom si vysnili:

  • 69 % zaměstnanců si myslí, že je HR na straně zaměstnavatele.

  • 64 % zaměstnanců má pocit, že HR staví své oddělení nad ostatní.

  • 50 % HR nedůvěřuje.

  • 37 % by nenahlásilo sexuální obtěžování.

  • 86 % by s HR nemluvilo o úmrtí v rodině.

Bohužel z těchto pár vybraných výsledků můžeme říci jedno: zaměstnanci nevěří v HR oddělení. Je tedy na nás, abychom získali jejich důvěru a dokázali, že se na nás mohou spolehnout.

Kdy zaměstnanci půjdou za HR?

Když nemají na výběr.

Co to ale znamená? Jednoduše, lidé musí z něčeho žít. Platit nájmy, výdaje a postarat se o rodinu. Celých 82 % účastníků průzkumu potvrdilo, že pokud se vyskytne problém s výplatou nebo benefity, obrátí se na HR oddělení.

Peníze jsou však hlavním důvodem, proč navštíví HR oddělení. Naopak, pouze 31 % se odváží zeptat ohledně rozhodnutí manažera, se kterým nesouhlasí a jen 18 % se zeptá na svá práva.

A osobní věci? Ty jsou úplně tabu. Zaměstnanci mají v hlavě nastaveno, že do osobních věcí zaměstnavateli nic není. Buďto HR nedůvěřují nebo se bojí případných následků.

Osobní problémy však mohou způsobit psychické i fyzické potíže. Pokud nejsou zvládnuty správně, sníží se i produktivita v zaměstnání. To může vyvrcholit až v propuštění.

Důvěra v HR oddělení (3)

Jak zvýšit důvěru v HR oddělení

Vracíme se k pravidlu, které nás učili už naši rodiče – „chovejte se k ostatním tak, jak chcete, aby se oni chovali k vám.“ Všichni jsme lidé a na konci dne řešíme podobné problémy jako všichni ostatní.

1. Buďte pro zaměstnance dostupní

Dostupnost není o vyvěšených pracovních hodinách na dveřích. Lidé dokáží vycítit, kdy jsou vítaní. Nepůjdou za HR, kteří se schovávají v koutě nebo se staví ke stížnostem jako k obtížím.

Každodenní chování vytváří vaši „značku“. Ukažte, že se o lidi opravdu zajímáte. Buďte pozitivní, usmívejte se, zajímejte se a nabídněte pomoc. Pokud chcete, aby se vám zaměstnanci otevřeli, musíte se prvně vy otevřít jim.

Časem si tak zvládnete vybudovat důvěru. Připojte se k obědu či odpolední pauze na kávu. Lidé budou více uvolnění, promluví si s vámi a o to jednodušší pro ně bude za vámi v budoucnu přijít. Uvidí, že jste taky jen lidi.

2. Ukažte, že máte znalosti

Chcete, aby si zaměstnanci za vámi chodili pro rady? Buďte člověk, na kterého je spolehnutí. Dokažte, že se vyznáte v právech a problémy zvládáte vyřešit rychle a přesně.

HR oddělení musí chápat pravidla a předpisy, dodržovat je a zároveň usilovat o to, aby se jimi řídili i zaměstnanci. Pokud za vámi přijde zaměstnanec s prosbou či stížností, reagujte pohotově a řiďte se protokolem.

3. Vylepšete kancelář

I kancelář je vaší vizitkou. Do temné a chladné kanceláře se zaměstnancům moc chtít nebude. Vyvolá v nich nepříjemné pocity a odradí je.

  • Snažte se udržovat přirozené světlo: roztažené žaluzie a otevřená okna pro čerstvý vzduch.
  • Kupte květiny a rozmístěte je po kanceláři. Dodají život a krásu celému prostoru.
  • Vyvěste umění nebo různé barevné objekty.
  • Na přivítanou můžete mít připravenou misku s bonbóny.
  • Udržujte kancelář čistou.
  • Pokud je to možné, seďte naproti dveřím. Lidé budou mít pocit, že je zvete dovnitř a jsou vítaní.
Důvěra-v-HR-oddělení

4. Dejte na výběr prostředek ke komunikaci

Stejně jako jsou zákazníci dostupní na více platformách (sociální média, webové stránky, osobně, hovor), tak jsou i vaši zaměstnanci.

Někteří lidé preferují osobní schůzku, jiní radši pošlou SMS nebo e-mail. Hlavním klíčem k důvěře zaměstnanců je to, že jim dovolíte mluvit za jejich podmínek. Nenuťte je do osobního setkání, pokud to není nutné k vyřešení situace.

Otevřeně ukažte, jaké možnosti pro komunikaci s HR mají a nechte je si zvolit tu, která jim vyhovuje nejvíce. Pak už vám zbývá jen jedno: rychle odpovídejte a pomáhejte na všech komunikačních prostředcích.