I v dnešní době musíme nabírat nové lidi. V aktuální situaci však nemůžeme zvát kandidáty k nám, a proto nám nezbývá nic jiného, než využít online svět.

Jedinečně se podíváme kandidátovi třeba do obýváku a kdo ví, možná i on do toho našeho.

Přestože se jedná o výjimečnou situaci, online pohovory s námi mohou zůstat i nadále.

Pokud se nezavedou jako standardní způsob náboru, pravděpodobně z nich bude první kolo komunikace s kandidátem, při kterém se personalista ujistí o kompetentnosti kandidáta.

 

Jaké platformy můžete využívat?

Skype

Zoom

Google Hangouts

Jobma

Jak postupovat před a při online pohovoru

 

Při organizaci postupujte jako při osobním pohovoru.

  • Informujte kandidáta o možných datech a společně se dohodněte na kompromisu. Nezapomeňte zmínit, jak dlouho bude pohovor probíhat.
  • Ujistěte se, že předáváte kandidátovi všechny potřebné informace, díky kterým se může připojit k pohovoru.
  • Vyměňte si informace o účtech (Skype), nebo pošlete link, díky kterému se připojí do místnosti.
  • Při pohovoru se snažte soustředit na kameru a ignorujte obrazovku. Tím získá kandidát pocit, že mluvíte konkrétně k němu.
  • Pokud plánujete screen-sharing, vyzkoušejte si funkci před hovorem.
  • Máte-li v plánu posílat soubory, mějte je připravené ve složce na ploše.
  • První úkol při hovoru je prolomit ledy. Doporučuje se pohovor provádět se zapnutou kamerou, jelikož vidět se v tváří v tvář je důležité pro první dojem.
  • Představte se kandidátovi a sdělte mu základní informace o práci (pracovní náplň, benefity, kolektiv..).

Právě díky tomuto hovoru a reakcím kandidáta můžete posoudit, zda je pro vás účelné ho zvát do dalšího kola, nebo jestli chcete vést delší hovor, než je nutné.

5 Výhod online pohovorů

1. Zjistíte dovednosti kandidáta

Na různé pozice jsou důležité jiné schopnosti a vlastnosti. I po 15 minutovém hovoru si dokážete odvodit, jak na vás kandidát působil.

Měl problémy s vyjadřováním? Byl nervozní a přeskakoval mu hlas? Zapnul kameru? Měl „vibe“ a osobnost, které se hodí do společnosti?

Stejně tak můžete otestovat například schopnost mluvy cizích jazyků, prodeje či jak je schopen jednat se zákazníky.

2. Ušetříte čas

Představte si, že můžete uskutečnit všechny pohovory bez toho, aniž byste museli opustit svůj stůl. Můžete tak zvládnout více pohovorů a nebudete nad nimi muset trávit celý týden.

3. Poznáte kandidáta

Online pohovor může být nástrojem první fáze náboru. V krátkém intervalu se setkáte s několika kandidáty a posoudíte, který z nich se nejvíce hodí na danou pozici.

Poté pozvete vybrané lidi na osobní schůzku.

4. Snížíte náklady náboru

Když se vám podaří ušetřit čas, ušetříte i peníze. Jak? Pomalý nábor kandidáta nechává pozici dlouho bez zaměstnance. Nevykonává se práce = přichází se o peníze. I v recruitmentu se dá skvěle použít fráze „čas jsou peníze“.

5. Zlepšíte zkušenost kandidáta

Na pohovor jdou kandidáti často vystresovaní. Online pohovor je však méně formální a atmosféra je uvolněnější. Pokud se poté rozhodnete setkat se osobně, potenciální zaměstnanec bude tušit, co může očekávat.

 

Varovné signály aneb nad čím nemávnout rukou

1. Zpoždění či absence

Ano, mluvíme sice o online pohovoru, ale i ten si vyžaduje určitou disciplínu. Ti, kteří se objeví na čas, nebo dokonce s předstihem pár minut, to myslí skutečně vážně. Pokud se vyskytne něco urgentního, vždy může dát kandidát včas vědět.

2. Neformální chování či vzhled

Přestože je tato forma komornější, je potřeba zachovat profesionální chování. Kandidát se k vám nemůže chovat, jakoby potkal svého kamaráda ze střední.

Tykání a jiné slovní hříčky by neměl překračovat, pokud se s personalistou výslovně nedomluví. („Čau!“, „Tak co, jak je?“, „Ehm, cože? Ještě jednou?“)

Oblečení je závislé na povaze pozice a společnosti, ale to nebrání kandidátovi v tom, aby se ukázal v dobrém světle. Očekáváme alespoň to, že se po probuzení učeše :)

3. Viditelné nepohodlí

V online prostředí se nemusí cítit každý ve své kůži, ale v dané situaci jste oba ve stejné vodě. Kandidát není v nevýhodě a tím pádem by se měl snažit zachovat klid a chladnou hlavu.

Sledujte, zda je kandidát schopen vyjádřit své názory a přirozeně mluvit o své roli a zkušenostech. Zdrženlivost, mumlání a jednoslovné odpovědi jsou jednoznačné rudé vlajky, převážně pro pozice, u kterých jsou důležité silné komunikační dovednosti.

4. Hlasité zvuky a rozptylování

Schopnost vytvořit prostředí bez zbytečného ruchu je důležité. Ne každý má možnost eliminovat zvuky z pozadí na maximum, ale dle toho také poznáte člověka.

Pokud je kandidát svědomitý, na začátku hovoru se vám omluví, že se může objevit podobná situace. Špatný kandidát ignoruje zvuky a předstírá, že je vše v pořádku.

Jaké jsou vaše zkušenosti?

Napište nám nebo okomentujte tento článek, děkujeme.

w