Sociální média sem, sociální média tam. Kdo o nich neslyšel, jakoby ani nežil ve 21. století. Sdružují miliony lidí dennodenně po celém světě. Ovlivňují nás a my se přes ně snažíme ovlivnit ostatní. Vyznáte se v nich?

Existuje několik druhů sociálních médií. Každá sociální platforma vznikla s trochu jiným cílem a obsah, který na ní sdílíte, by tomu měl odpovídat. Všechny sociální média však spojuje jeden cíl: zlepšit/vybudovat vztahy. Ať už mezi kamarády, nebo firmami a spotřebiteli.

Některé fungují prostřednictvím sdílení odborného obsahu, jiné se soustředí víc na zábavnou komunikaci a další slouží na sdílení know-how. Řečeno ve zkratce – pomocí sociálních médií můžete utužovat vaše stávající vztahy s lidmi a získávat nové.

Typy sociálních médií

Pod sociálními médii si lidé častokrát představí jen Facebook, Twitter a LinkedIn. Je jich víc. Pro lepší orientaci jsem je rozdělila do tří základních skupin:

  • osobní sítě
  • sítě na sdílení obsahu
  • komunity společných zájmů

Osobní sociální sítě

Jedná se o nejstarší typ sítě, která je lehce identifikovatelná díky jejímu sociálnímu charakteru. Tato sociální síť vám umožňuje zůstat v kontaktu (nebo sdílet kontakt) a sdílet okamžiky s přáteli.

Čím přispívat: Jak už název napovídá, osobní sociální síť se váže na osobní obsah. Ať už chcete sdílet významnou událost nebo se jen „checknout“ na Foursquare nebo sdílet co právě děláte – toto je to pravé místo.

Tipy & triky:

  • Pozitivní zprávy mají vyšší procento sdílení. Není co dodat 🙂
  • Příspěvky tvořte krátké a výstižné. Lidi chodí na sociální média často, ale vždy jen na pár minut. Chtějí být v obraze o tom, co se děje a chtějí to vědět rychle.
  • Dělejte svoje příspěvky vizuální. Pomocí obrazu či videa zaujmete.
  • Označte přátele či kolegy. Zvýšíte tak dosah svých příspěvků.
  • Buďte co nejvíc osobní. Znamená buďte sami sebou.

Jaká média sem patří? Facebook, Foursquare, Snapchat, Instagram, Google+

Média na sdílení obsahu

Na těchto médiích převažuje sdílení zajímavého obsahu a vedou se tu menší diskuze. Tyto sítě mají tendence být tím pravým při budování nových vztahů a rozvíjení svého publika organickým způsobem.

Čím přispívat: Použijte kombinaci osobního a profesionálního obsahu a ukažte víc rozměrů vaší osobnosti a různé aspekty svého života. Díky sdílení odborného obsahu lidským způsobem můžete upevnit vaše vztahy s vašimi profesionálními spojeními.

Tipy & triky:

  • Čísla. Zahrňte zajímavé statistiky a fakta. Vtáhněte vaše čtenáře do problematiky.
  • Označte lidi, kterých se tématika týká. Můžete tak lehce podnítit zajímavou diskuzi.
  • Využijte hashtagy. Pomocí hashtagů zvýšíte dosah. Ale nepřehánějte to!
  • Nebojte se zakomponovat jasnou výzvu k akci. Napovězte čtenářům, co od nich čekáte.
  • Buďte rozpoznatelní. Nechejte ostatní, aby zjistili, kdo jste a podívali se na váš profil. Zlepšíte si povědomí o vaší osobě v online světě. To nikdy není na škodu.

O jakých médiích se bavíme?  Twitter, LinkedIn, Google+, Pinterest

Hashtags

Ukázka, jak nepoužívat hashtagy.

Média pro sdílení společných zájmů

Tato média jsou orientovaná především na vytváření komunit, mají informativní charakter a lidé tu sdílí jak profesionální, tak osobní zájmy. Lidé se hlásí k jednotlivým komunitám, aby se dozvěděli něco víc o zručnostech, případně aby sami předvedli, co se naučili.

Čím přispívat: Znovu převažuje osobní a profesionální obsah.

Tipy & triky:

  • Zeptejte se. Společným zájmem většiny komunit je vzdělávání. Kladení otázek je skvělý způsob, jak ukázat svojí vůli se dále učit něco nového nebo začít zajímavou diskuzi.
  • Podělte se o svoje zkušenosti. Důvod je ten samý – sdílením zkušeností obohatíte Vaši komunitu a podnítíte ostatní členy ke stejným krokům. Podělte se o Vaše osvědčené způsoby fungování i o to, co jste vyzkoušeli a nevyšlo to.
  • Buďte rozpoznatelní. Opět platí, že čtenáři by měli být schopní dohledat váš profil a dozvědět se o vás víc.
  • Nezapomeňte na osobní setkání. Pomocí sociálních médií můžete lehce poznat zajímavé lidi. Pokud je považujete za inspirující osobnosti, pokuste se je poznat naživo ať už na konferencích, nebo jiných odborných setkáních. Díky povědomí o jejich aktivitě na sociálních sítích navážete případný rozhovor mnohem snáze.

Mluvíme o: LinkedIn, MeetUp, Flickr

Zajímá vás jaká sociální média jsou nejpopulárnější? Mrkněte na žebříček nejpopulárnějších sociálních médií (aktualizováno únor 2024).

 

Rozvíjejte své E.B. znalosti

Staňte se expertem na Human Centered Employer Branding.

Buďte součástí MenSeek Akademie!