Každý zaměstnavatel chce, aby jeho zaměstnanci táhli za jeden provaz a do firmy chodili jen ti kandidáti, kteří by se mohli hodit do kultury firmy. Aby toho dosáhl, je dobré, aby se jeho zaměstnanci ztotožňovali s identitou firmy. Univerzální recept jak toho dosáhnout pravděpodobně neexistuje, ale nástroje, které vám pomohou nalézt řešení ano.  Jedním z nich je brand prism. O co jde?

Stačí odpovědět na 6 otázek

Jean Kapferer, v současné době jeden z nejuznávanějších brand specialistů, přišel v 90. letech s myšlenkou Brand prism – nástroj, který pomáhá zkoumat identitu značky (zaměstnavatele).

Kapferer se ptá na 6 otázek, které zaznamenává právě do svého „prism“. Po jeho vyplnění by mělo být jasné, jak chceme, aby byla značka vnímána na trhu všeobecně nebo i na trhu práce.

Brand prism

Značka je fýzis

Je jednoduché si vybavit logo společnosti, budovu, ve které sídlí. Ale zkuste si představit, jak by společnost vypadala, kdyby byla živá bytost. Byla by člověk nebo příšerka s chapadly? Byla by velká a uměla by chodit? Fantazii se meze nekladou. Hlavně, aby vám to pro vaši firmu sedělo.

Značka je osobnost

Vyberte vlastnosti, které by vaše firma měla, kdyby byla živá. Cílevědomá, jdoucí si za svým? Nebo spíše stydlivá a neumějící se prosadit v davu? Jaké vlastnosti vaši firmu charakterizují? Třeba přijdete na některé, které by se daly změnit a vaši firmu pozvedly nad konkurenci.

Značka je kultura

Každá firma má svoji firemní kulturu, kterou si na začátku vytvoří její zaměstnavatel. Zaměstnanci si tuto vytvořenou kulturu na pracovišti přetváří. Ta by se neměla příliš lišit od té, kterou vytvořil zaměstnavatel. Ideální případ je, když si kulturu tvoří všichni společně. Bohužel to u větších korporací není kolikrát možné. Ideálem je, aby pak přicházeli noví zaměstnanci, kteří do vytvořeného kulturního prostředí firmy zapadají, nezastávají protichůdné názory.

Značka je self-image

Co pro zaměstnance znamená pracovat pro vaši firmu? Je to pro ně čest nebo se za to stydí? Těší se do práce nebo naopak vstávají s hrůzou? Odpovědi na tuto otázku pro vás mohou být také vodítkem, co se dá změnit, aby se zaměstnanci cítili líp nebo v jakých aktivitách pokračovat. 

Značka je reflexe

Nové zaměstnance byste měli hledat takové, kteří zapadnou do kolektivu, kteří nevyčnívají. Proto je dobré si odpovědět na otázku, jak vypadá váš typický zaměstnanec. Jaké nosí oblečení (pokud nemáte striktní dress code). Například mezi zaměstnance, co nosí rifle a tričko, se nehodí nový zaměstnanec, který chce každý den chodit v saku s motýlkem.

Značka jsou vztahy

Vztahy s okolím jsou nedílnou součástí firmy. Co by byla firma, kdyby na světě nebyla veřejnost? Nic. Proto je dobré nezapomínat na to, že se musí vztahy s okolím budovat. I když třeba nejsou přímo vaše cílová skupina, je dobré mít na paměti, že by o vás mělo být stále slyšet.

Nezapomeňte, že…

… brand prism by pro vás měl mít nějakou hodnotu a měl by obsahovat podstatné informace.

… brand prism by měl vysvětlovat nejen vám, ale i vašim zaměstnancům, v čem je vaše firma jedinečná a ukazovat celou její fungující dimenzi.

… brand prism je startovací čárou, která vám může pomoci zhodnotit, zda vaše snažení bude úspěšné či nikoliv. Proč dělat věci, které nejsou v souladu s vaší identitou?