Stejně jako v minulém roce, tak i letos nás oslovily Hospodářské noviny, zda bychom mohli přispět svou troškou do mlýna pro jejich přílohu Ideální zaměstnavatel. Konkrétním tématem bylo nalákání talentů a mladých lidí do firem. S dobrým jídlem a silnou kávou jsme tedy všichni společně zasedli k hranatému stolu a začali s brainstormingem. Nakonec z nás vylezlo docela dost zajímavých postřehů. Napadlo nás, že když už jsme si s tím dali tu práci, tak i my sami na toto téma napíšeme článek. Výsledkem je tento manuál pro vaši inspiraci.

1. Jak budovat značku

Firmy se často ptají, jak mají budovat značku. Každá firma „buduje“ značku zaměstnavatele i bez vlastního přičinění. Zkuste si poslechnout, co o vaší firmě říkají zaměstnanci u kafé, v hospodě nebo u oběda. Hned budete v obraze. Samozřejmě, ne všechny informace budou pozitivní, což vám ale dá podnět, na co se do budoucna zaměřit.

2. Starejte se o sebe

Určitě nechceme být drzí. Jen nás pořád zaráží fakt, že stále více firem se chce starat o svoji značku zaměstnavatele, ale už nemají zájem starat se více o svoje lidi. Přitom pokud se nestaráte o lidi uvnitř firmy, těžko můžete zlepšit svoji značku zaměstnavatele. Vše začíná uvnitř. Pokud budou vaši zaměstnanci v práci spokojení, je zde šance, že se to dozví i jejich známí. Pokud naopak budou vaši zaměstnanci nespokojení, můžete si být jisti, že se to jejich známí dozví.

3. Ptejte se svých zaměstnanců

Pokud nemáte možnost se se svými kolegy dostat na nějakou mimopracovní akci, na rovinu se jich zeptejte. Ptejte se na otázky typu co vás tu drží, co vás tu motivuje, v čem si myslíte, že je naše firma jedinečná. Pokud se zaměřujete na mladé talenty, zjistěte, co je pro ně důležité. Svou jedinečnost podpořenou názory zaměstnanců pak komunikujte v rámci náboru této cílovce.

4. Komunikujte, nepřikazujte

Věděli jste, že komunikace je obousměrný proces? Komunikovat znamená spolupracovat, sdílet něco hodnotného, více druhému dáti. Ne všichni si toto bohužel uvědomují. A tak je dnes běžnou praxí, že firmy vyhazují nehorázné peníze za klasické inzeráty, které už prostě nefungují. Potom čekají na reakce, které nepřicházejí. Nejdou uchazečům naproti. Nejsou proaktivní. Nekomunikují, pouze sdělují požadavky. Stále se divíte, že jim nikdo neodpovídá?

5. Hýčkejte si své lidi

Nejdůležitějším úkolem firmy by mělo být udržet si své zaměstnance. Starat se o ně. Hýčkat si je. Ne nadarmo platí pravidlo, že zaměstnanci jsou největším aktivem firmy. Kolik vašich zaměstnanců by samo z vlastní vůle (bez finanční motivace) doporučilo svým známým práci ve vaší firmě? Pokud je to vysoké číslo, máte vyhráno. Ústní reklama je nejlepší reklama.

Že se v rámci náboru „brandingu“ zaobíráme nějak moc těmi současnými zaměstnanci? Ale to je právě to důležité, na co hodně firem zapomíná. Proto to ještě naposledy zdůrazním: Pokud budou spokojení vaši současní zaměstnanci, budete atraktivní zaměstnavatel a nábor těch nových bude nesrovnatelně snazší.

Dalších 5 tipů najdete ve 2. části našeho miniseriálu.

Získejte mladé talenty

Oslovte studenty a absolventy atraktivním profilem na Jobfairs.eu. Za zkoušku nic nedáte. Základní balíček je zdarma. Pomocí profilu můžete snadno komunikovat k tisícům mladých talentů.